woensdag 27 januari 2010

Gebruik de organen van terdoodveroordeelden (Sundance)


Ze gaan toch de pijp uit, dus waarom de organen niet hergebruiken? Met de onderdelen van één geëxecuteerde kun je zo'n tien mensen redden. Sommige terdoodveroordeelden in de VS willen zelfs graag hun organen geven. Dat wordt steevast geweigerd. Waarom? Is er een betere manier om de ultieme straf aanvaardbaar te maken?

Deze vreemde animatie is voortgekomen uit een discussie op de site Good.is. De belangrijkste tegenwerping daar was: dan zou de behoefte aan organen de agenda van terechtstellingen kunnen bepalen. In China schijnt dat inderdaad te gebeuren. Hier in ieder geval de korte animatiefilm die gemaakt is naar aanleiding van het pleidooi van Graeme Wood.

1 opmerking:

  1. Herbert

    Bedankt voor het schrijven over de film. Het originele artikel is hier:

    http://www.good.is/post/lets-harvest-the-organs-of-death-row-inmates-777/

    Maar u begrijpt dat dit artikel en deze film zijn satirisch. Ik ben tegen alle executies. De film vraagt waarom mijn land zo immoreel is dat we mensen doden zonder aarzeling. We zijn erg voorzichtig over de ethiek van de transplantatie. We zijn zelfs bereid om mensen te laten sterven. Maar we zijn niet voorzichtig over de ethiek van de doodstraf. We moeten nadenken over de doodstraf zo zorgvuldig als we denken over de transplantatie.

    Excuseer mijn slechte Nederlands. Mijn Belgische vriendin heeft eens gezegd dat ik klinken als een imbeciel, maar een schattig imbeciel.

    BeantwoordenVerwijderen