dinsdag 19 januari 2010

Isaac Asimov (1920-1992) voorspelt Wikipedia

Zelf zegt hij: ik zou graag herinnerd worden om wat ik heb geschreven maar ik vrees dat het zal zijn omdat ik zovéél heb geschreven. Asimov schreef zo'n 500 boeken, vooral science fiction en popualir-wetenschappelijk werk. Hij overleed in 1992. Kort na zijn negentigste geboortedag, 2 januari, ontdekte ik dat er heel wat interviews met hem op internet te vinden zijn. Het beste plaats ik hieronder (klik door). Het lijkt echt te klikken tussen hem en Bill Moyers, die zich goed heeft voorbereid. Asimov heeft er plezier in en voorspelt en passant dat computers alle informatie ter wereld beschikbaar zullen maken. En ook dat ze leren leuk zullen maken trouwens. Een plezier om naar deze verstandige man te luisteren.





1 opmerking:

  1. Er zijn meer ideeën die ten grondslag liggen aan het internet die al heel oud zijn. De bedenker van linken (zoals in html) was volgens mij Vannevar Bush in een artikel in de Atlantic Monthly uit 1944. Hij beschreef (en tekende) een bureau met een glazen blad waaronder tekst door kon rollen. Linken op trefwoorden zou het ontsluiten. Vergeet ook het leuke filmpje van Douglas Adams voor de BBC over intelligent agents niet onder de titel Hyperland.

    BeantwoordenVerwijderen