dinsdag 26 januari 2010

Sundance: oeps, Microsofts Bing is sponsor!

Ik dacht dat het een toevallig detail was dat er een portret van ene dr. Bing was gefilmd voor Sundance. Zelfs toen ik ontdekte dat Bill Gates op Sundance rondliep, had ik het niet door. Pas toen ik onderstaand interview zag, begon het me te dagen. Bing sponsort Sundance, zoals ook blijkt uit diverse 'reportages' op het YouTube-kanaal van Bing. Het tweede interview komt hiervandaan.

Die film over cardioloog Bing is hoe dan ook vakwerk en ik zou hem geplaatst hebben. Maar ik had het sponsorschap van Bing erbij moeten vermelden.



2 opmerkingen:

  1. Herbert, je maakt niet duidelijk hoe de volgorde is. Was de film over Dr. Bing al geselecteerd en is Microsoft daarop ingesprongen ("Hee, leuk bruggetje!") of is MS op Sundance afgestapt met "Hier is een zak geld als jullie deze film programmeren en de link met onze zoekmachine leggen"?
    In het algemeen lijkt het me dodelijk voor de geloofwaardigheid van een festival om sponsorinvloed op de programmering toe te staan.

    Leo Reijnen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De notitie bij het YT-filmpje zegt het aldus:
    "Shortly before his centennial birthday celebration, the film's subject, Dr. Richard S. Bing, learned of the Bing search engine and wrote a letter to Microsoft about his life and upcoming milestone. Jasenovec, who was at work scripting a feature with writing partner Bill Hader, was asked to meet with the man, and instantly knew he wanted to make a short about Dr. Bing."

    "Was asked," dat is een vage formulering maar de logica is duidelijk. Ik kan alleen maar concluderen "door Microsoft." Dat betekent dat MS de hand heeft gehad in het maken van de film. De rest weet ik natuurlijk niet. Ze kunnen daarna op het idee zijn gekomen te sponsoren of dat van tevoren al geweten hebben maar in geen van die gevallen voelt het echt goed bij het bekijken van deze film. Het beleid van een festivaldirectie zou moeten zijn elke schijn van belangenverstrengeling te vermijden.

    BeantwoordenVerwijderen