maandag 2 november 2009

Niets is meer 'buiten uw beeld'.

Een videotechniek met rondom beeld is te zien bij Immersive Media. Je ziet een gewoon rechthoekig kader maar met de muis kun je de kijkrichting veranderen. Immersive Media heeft een aantal demo's die je kunt bekijken en in je weblog opnemen zonder iets te installeren. De opnamen worden gemaakt met een rondom kijkende camera op een helm. Richt de blik naar omlaag en je ziet het. Volg in de opname hieronder de walvis met de muis (klikken, vasthouden en bewegen), want de cameraman doet geen moeite.





Een leuk trucje, maar of het meer is dan dat vraag ik me af. Leuk voor vakantievideo's en digitale rondleidingen, niet voor regisseurs die een speelfilm of een documentaire maken om een verhaal te vertellen. Die willen niet dat de kijker achterstevoren gaat zitten.

Hieronder nog een demo, veel meer op de site van Immersive Media. Werp ook een blik op hun stadsrondleidingen.

2 opmerkingen:

  1. Hallo Herbert,

    Meer dan een leuk trucje vind ik en ik denk dat er regisseurs zullen zijn die juist dit soort technieken narratief volmaakt zouden willen benutten. Schitterend om in een detective verschillende deuren in te gaan om te kijken waar de dader zit. Mix het met nog wat Augmented Reality tags en the sky is the limit.
    Het is denk ik zoals bij elke nieuwe ontwikkeling: eerst een hele tijd aftasten en dan explosie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De techniek is een logisch voortvloeisel van bestaande zaken (360 graden fotografie), maar zal mijns insziens grotendeels door virtualisatie (en dus interactie en richtingsbepaling) worden achterhaald.

    BeantwoordenVerwijderen