zaterdag 5 maart 2011

VideoVolt houdt ermee op

Ziezo, dat was het dan. VideoVolt stopt ermee. Een combinatie van ziekte, drukte, computerproblemen en een naderende vakantie heeft me het laatste zetje gegeven. De dieper liggende oorzaak is natuurlijk dat het niet vol te houden is elke dag, zeven dagen per week, vier uur en soms veel méér te steken in zo'n hobby.

Het punt dat ik wilde maken was dat op internet een rijkdom aan geweldige video te vinden is, in genres die op de televisie weinig (documentaires, concerten, korte films) tot helemaal niet aan bod komen (lezingen, webseries, animaties). Dat punt heb ik na anderhalf jaar en 2100 video's wel gemaakt. Het bewijsmateriaal blijft hier staan, doorzoekbaar en wel.

In het klein zet ik VideoVolt voort bij NRC Handelsblad in de rubriek Bekijks, waar ik één keer per week een video over wetenschap of techniek bespreek. Ik blijf zoeken naar een opdrachtgever met belangstelling voor een of meer van de vele andere facetten van internetvideo.

Dank voor de aandacht, de waardering, de suggesties en de kritiek. Speciale dank aan mijn echtgenote Monique die anderhalf jaar lang mijn gestoorde gedrag zonder mopperen heeft verdragen.

Wees gegroet,
Herbert

48 opmerkingen:

  1. Veel dank voor de dagelijkse dosis kijkgenot! Gelukkig rest het archief en daarin staat zo veel dat tot herkijken noopt dat fans als ikzelf nog zeker een jaar vooruit kunnen. Ciao!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank, beste Herbert, voor veel leuke momenten en gelukkig laat je je ook op andere manieren horen en lezen. VideoVolt was steeds de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. aaawwww jammer zeg, ik vond het een fijne plaats om rond te sneupen ... Het ga je goed Herbert!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi!

    Bedankt! Jammer dat het moet stoppen, want ik heb veel plezier beleefd aan alle schitterende filmpjes die ik zelf nooit zou zou hebben gevonden. Je hebt een erg diverse database opgebouwd waar ik nog best eens naar terug zal keren, omdat ik nog lang niet alles heb gezien. Ik zal zeker de nrc rubriek blijven volgen!

    Groet, Floris!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heel, heel erg jammer. Ik heb de mooiste videojuweeltjes steeds via videovolt gevonden. Jammer dat daar nu een einde aan komt, ik zal het missen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt beste Herbert en ook Monique en ik wens je toe om in goede gezondheid en met veel plezier een mooi vervolg te geven aan VideoVolt! Fijn dat NRC Handelsblad deze ruimte biedt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eindelijk weer eens tijd om samen naar de bioscoop te gaan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jammer, maar wel begrijpelijk. Vier uur PER DAG aan een hobby is een beetje te veel van het goede. Wellicht gewoon 1 x per week iets? is dat geen idee?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Erg bedankt Herbert, zeker nadat je me een kijkje in de keuken hebt gegund ben ik groot fan geworden van Videovolt. Ik blijf je volgen op BNR.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nee! Nou ja, vooruit dan maar, het is blijkbaar niet anders. Ik ga je bijdragen ontzettend missen, maar veel dank voor alles wat hier inmiddels door jou bij elkaar gezet is, ik heb er van genoten. Helaas, we moeten voortaan zelf maar op zoek.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goed idee van Jeroen, kun je niet een beetje afbouwen, niet meteen cold turkey gaan ....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Begrijpelijk, maar wel heel jammer. En... een hobby blijft vooral leuk als het vrijblijvend is. Ik denk dat iedereen heel blij zou zijn als je alleen iets plaatst als je het WILT delen en niet dagelijks MOET.
    Maar in elk geval bedankt !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ga VV missen, maar er is nog genoeg één-op-één uit te wisselen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Allereerst dank.
    Maar ik zal VideoVolt erg missen. Elke dag begon ik, na de e-mails, met "de Speld" en dan "VideoVolt". Waar moet ik nu een goed excerpt vinden van YouTube en andere krochten van internet? Ik voel me verweesd.
    Nogmaals, dank,

    Bas

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Herbert, erg jammer! Maar wel begrijpelijk. Ik had vaak niet eens de tijd om alle video's te kijken, dus het beheren moet wel erg intensief zijn geweest. (4 uur per dag? Damn!)

    En zo te zien zijn er meer mensen die de filmpjes gaan missen. Wat me gelijk op een idee brengt: is het een idee om het beheer van VideoVolt open te gooien? Maak er een user-generated videoplatform van. Met een paar redacteuren voor het bewaken vd kwaliteit.

    Zijn er vrijwilligers?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Herbert!

    Hulde.
    Wij hebben allen genoten van de bijdragen.
    Dank!

    (\/)artin.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Met alle begrip van de wereld voor deze beslissing, maar een verlies is het wel

    Dank voor alle mooie tips, ze hebben mijn leven verrijkt!

    Arnoud

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Neeeee! Zou je een lijst van veel gebruikte bronsites online kunnen zetten? Dan probeer ik het (een beetje) voort te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Eelco Rietveld5 maart 2011 om 16:20

    Wat jammer, wat jammer, maar wel begrijpelijk: op alle uren van de dag en alle dagen van de week verschenen er nieuwe video's. Dat is voor een normaal mens en een normaal huwelijk niet vol te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Beste Herbert,

    Hartelijk dank voor alle moois. De TED lezing over Data Visualisation is een prachtige afsluiting. Jouw videoblog was steeds een prima begin voor verdere ontdekkingen. Ik merkte dat er bij elk filmpje aan het eind een menutje zit om nog verder te klikken, en nog verder ...
    Nu jij stopt (of mindert) is het een goed moment om ook mijn favoriete kantoortijdverspilling te rantsoeneren. We spreken elkaar nog, ik moet eerst weer even aan het werk ;-)
    Groeten van Marijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Och, wat jammer! Ik heb je bij mijn favo's staan, ik keek elke dag wel.
    Maar ik kan het begrijpen hoor! En ik wens je verder veel succes en niets dan goeds!

    Peterdw.
    peterdw-@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dank voor alle fijne reacties, daar word ik helemaal warm van! Het idee van Bram om de zaak groepsgewijs te laten beheren door mensen die tot nu toe van de blog hebben genoten vind ik uitstekend. Op blankesteijn.com is mijn mailadres te vinden, kijken of vijf á tiehn mensen zich daar melden.

    Een lijstje met veelgebruikte bronnen (kan lang worden, daarom was het ook zo tijdrovend) maak ik nog wel.

    Groeten, H.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Herbert, dank voor de vele mooie video tips! Ik zal VV gaan missen op het net. Het ga je goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dank Herbert voor al het speurwerk en de tijd die je erin gestoken hebt. Er zaten juweeltjes bij. Jammer dat dit nu stopt, maar begrijpelijk. Veel plezier met het zesde deel van je leven dat je nu weer anders kunt gaan besteden.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. WTF!!! Ik zal je missen man en beterschap ;-) xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat ontzettend jammer! Ik hoop dat VideoVolt op enigerlei wijze kan worden voortgezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dank voor je vaak inspirerende overzicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Jammer, was leuke bron voor goede video's!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Veel dank! Videovolt zat in mijn vaste dagelijkse lijstje. Ik heb veel uren ademloos naar de lezingen op TED en FORA zitten kijken/luisteren. En menig traantje gelaten bij die schitterende animaties.

    Het ga je goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. hartelijk dank.
    maar... nou moet ik helemaal zelf gaan surfen?
    en waar begint een mens dan?
    voor mij als luie en nieuwsgierige mens was VideoVolt een vaak doeltreffend startpunt. Ik heb er heel veel verrassends gezien. Vrolijke complimenten. Maar vooral beterschap. Vanuit Finland, Michiel.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hè wat zonde nou...

    Op de manier van: gelukkig hebben de foto's nog, zou ik zeggen; gelukkig hebben we het archief nog ;-)

    Herbert dankjewel voor veel lees en kijkplezier!! Sterkte met alles en veel succes met wat je verder nog doet! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik heb vooral veel waardering voor je onderkoelde humor, ook op BNR.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wat vréselijk jammer, op deze site heb ik zoveel pareltjes kunnen bekijken.

    jammer dat je niet met hulp van anderen de site kan/wil voortzetten.

    In ieder geval veel dank voor je inspanningen!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Herbert,
    Bedankt voor de mooie, inspirerende filmpjes. Videovolt was in mijn ogen een waardevol kanaal. Bedankt en het beste,
    Koen

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Bedankt voor je niet aflatende inspiratie Herbert: ik zal je missen!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Heel jammer Herbert !!! Maar respect voor je keuze uiteraard. Heb heel erg genoten van je selecties. Ik zal Video Volt missen...
    Ik wens je alle goeds toe en nogmaals dank !!

    Marcel R.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Beste Herbert,
    Ik heb ontzettend genoten van veel van je filmpjes en ze regelmatig geretweed. Ik en vele anderen met mij hebben ons vaak afgevraagd wat voor leven jij leidde dat jij hier zoveel tijd in kon stoppen. Jammer, maar begrijpelijk dat er een einde aan dit werk is gekomen. Heel veel dank. Ik wens je gezondheid en veel plezier met Monique.
    Hartelijke groet,
    Jankie

    BeantwoordenVerwijderen
  38. He, jammer! (gelukkig heb ik een NRC abonnement ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Herbert,

    Dank je wel voor al die kwaliteitsvideo's.. Het gekke is dat ik het gevoel heb dat ik je een beetje heb leren kennen, ik kreeg in ieder geval steeds meer gevoel voor wat wel en niet je smaak en je voorkeuren waren .. Ik ga VV missen. Enig voordeel is dat ik wat meer tijd ga hebben om een goed boek te lezen..

    Groeten,
    Aute

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Hoi, er zijn maar enkele websites die ik vrijwel dagelijks verkies even aan te klikken en deze is daar een uitverkoren enkeling van. Dank voor je enorme fijne voorselectiewerk en inderdaad heb je bewezen dat er veel moois op het web te vinden is. Zelf zal ik daar niet vier uur per dag naar kunnen zoeken en ik hoop dat iemand zoals jij dit mooie werk zal overnemen. Of dat iemand mij naar een soortgelijke website zal leiden.
    Dank nogmaals voor de vele opbeurende en verdiepende momenten die je (ook) mij gegeven hebt. Vriendelijke groet, JP T.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Ik sluit me in grote lijnen aan bij de vorige, onbekende JPT (?) en ga met dezelfde initialen jou een groot compliment maken voor je toewijding. Ik weet een klein beetje hoeveel werk het is... al heeft mijn videoblog http://www.t36.eu/ lang niet die hoge frequentie die jij hier aan de dag hebt gelegd, maar wordt ook al jaren met hetzelfde plezier gemaakt.
    Ik hoop dat je spoedig een professionele partij gaat vinden en zie je bijdrage bij NRC met belangstelling tegemoet.
    Groetend,
    Jean-Paul Toonen

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Ook ik had VV bij mijn favorieten en heb heel veel mensen dankzij jouw speurwerk en goede smaak blij, vrolijk, verwonderd etc gemaakt doordat ik de filmpjes doorstuurde. Blijf je volgen in nrc maar ik ga VV echt missen net als alle andere schrijvers hierboven!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Jammer dat het stopt. Maar ja, alles raakt ook steeds meer versnipperd en op laatst kunnen we overal nog 1 minuut aan besteden: Hyves, MSN, Twitter, Facebook, Ping, de krant, de TV, de LP :-) Blog hier, blog daar, de e-mail, de gewone mail, ff visse... ff update... o,jee back-up vergete...

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Jammer dat VideoVolt stopt; uw site staat hoog op mijn lijstje van favorieten. Gelukkig hebben we het archief nog!
    Heel veel dank voor uw inspanningen en het ga u goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. hartstikke bedankt voor de vele vermakelijke en inspirerende posts! succes met al je nieuwe ondernemingen, william

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Jammer! Er zaten er een heleboel leuke tussen! Gr. Tom Welling

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Helaas, maar wel veel goede content gezien via je portal. grt Niels

    BeantwoordenVerwijderen